«

»

Apr 26 2011

Bericht afdrukken

Review: (levensgevaarlijke) Tuinmeubelen van Jardin (Update)



Een aantal jaren geleden kochten wij een zeer uitgebreide tuinset van het merk Jardin. De tuinset bestond uit 1x tafel Wellington, 1x tafel Elise, 4x stapelstoel Sicilia, 4x luxe 5 standen stoel Corfu, 4x luxe 5 standenstoel Samos en 1x een ligbed die inmiddels niet meer in de collectie van Jardin zit.

Na circa twee jaar zagen de stoelen, tafels en het ligbed er niet meer uit. Je kon met de nagel van de vinger de grijs geworden toplaag (kleur was oorspronkelijk groen) eraf krabben en je naam in tafelblad, leuningen en overige oppervlakken van de meubelen schrijven.

Gelukkig heb je daar spul voor waarmee je de meubelen kunt insmeren zodat ze nog enigszins zijn aan te zien. Maar blij werden we er zeker niet van. Het kunststof was kennelijk toch niet zo bestand tegen weersinvloeden als Jardin beweerde.

Helaas bleef het daar niet bij. Spontaan zakte wij één voor één en zonder enige aankondiging door alle standenstoelen heen. Deze bleken in de meeste gevallen bij de nokken waaraan het zitdeel bevestigd is afgebroken te zijn.

Reden genoeg om te declareren bij de firma Jardin. En die deden gelukkig dachten wij toen, of eigenlijk verbazingwekkend genoeg zo begrepen wij later, totaal niet moeilijk.

Kennelijk, maar dat begrijpen wij nu pas, is het dagelijkse kost voor Jardin om falende meubelstukken kosteloos op te ruilen. Vermoedelijk in de hoop het vertrouwen in het merk Jardin nog enigszins hoog te houden. Uit enig onderzoek op het internet ontdekten wij namelijk dat de stoelen van Jardin het massaal begeven na een jaartje of twee, en met geluk iets langer.

Toen waren we heel blij met de 'service' van Jardin en hielden het op een ongelukkige productie serie. We dachten er toen zelfs over om hen voor te dragen voor de 'Warme Douche' van TV programma Radar. Gelukkig hebben we dat niet gedaan.

Ik kan u namelijk aangeven dat ook deze vervangende meubelen het inmiddels aan het begeven zijn. Vorige week knalde is spontaan, zonder enig teken vooraf dwars door één van de Samos luxe 5 standen stoelen. Ik kwam met de schrik vrij, maar dat was puur geluk. Het was de stoelkussen die die mijn val brak en waardoor ik niet met mijn achterhoofd op het terras knalden.

Na enige inspectie bleek ik nog veel meer geluk gehad te hebben dan ik al dacht. De poot van de stoel bleek namelijk finaal doormidden gebroken te zijn waardoor het afgebroken deel aan weerzijde van de poot, dus het deel dat nog aan de stoel vast zal (zie afbeelding) alsook het deel dat geheel loskwam van de stoel, een scherpe punt en een scherp snijvlak vertoonde. Het scheelde niets of één van de afgebroken pootdelen had zich regelrecht in mijn flank geboord. Ik moet er niet aan denken welke schade dit aan/ in mijn lichaam had kunnen aanbrengen!

Nu kunnen wij natuurlijk wederom bij Jardin reclameren. Ik sluit niet uit dat Jardin wederom heel braaf een nieuwe stoel zal opsturen. Maar zoals gezegd is dit mijn inziens slechts ter voorkomen van dit soort antireclame. Bovendien schieten wij er niets mee op!

Uit enig rondlezen op internet via consumentensites en dergelijke vernamen wij namelijk dat ons ervaringen met Jardin bepaald niet uniek zijn. Het is meer regel dan uitzondering. En in veel gevallen scheelde het helemaal niets of er hadden al dan niet ernstige gewonden gevallen, zo blijkt uit diverse getuigenissen op diverse sites.

De ervaringen komen allemaal op hetzelfde neer. De meubelen begeven het bij de nokken na enige jaren. Dit kan variëren van 1 tot 5 jaar. Het maakt daarbij ook niets uit of men de meubelen gedurende winter binnen opgeslagen heeft of buiten heeft laten staan. Het maakt niets uit of de gebruikers zwaarlijvig of graatmager zijn. Het maakt niets uit of je de meubelen, zoals wij doen, met speciaal spul (kunststofverbeteraar) behandeld of niet. Het maakt niets uit of je de meubelen intensief of zeldzaam gebruikt. Enzovoort. Je knalt vandaag of morgen spontaan zonder enige waarschuwing vooraf finaal door de stoelen heen!

Het heeft dus geen zin om nieuwe Jardin meubelen te krijgen, want je krijgt er dezelfde ellende voor terug. Liever niet zelfs, want zoals blijkt kunnen de tuinmeubelen van Jardin LEVENSGEVAARLIJK zijn!

Nu staan we voor een dilemma. We hebben dus een incomplete tuinset van Jardin staan die ons enige honderden euro's heeft gekost. Een tuinset waarop we eigenlijk niet meer durven te zitten uit vrees dat we ons al dan niet ernstig zullen bezeren als iemand er wederom spontaan doorheen knalt. En uit ervaring weten we inmiddels dat dit zo goed als onvermijdelijk is.

Ik stuur een linkje van deze review naar de firma Jardin. Ik ben heel nieuwsgierig of Jardin zo groot is om de hand nu eindelijk eens in eigen boezem te steken en de nodige conclusies te trekken uit de ervaringen van inmiddels vele duizenden teleurgestelde klanten. En ik ben uiteraard benieuwd hoe Jardin ons probleem denkt op te gaan lossen. Voor een nieuwe potentieel levensgevaarlijk set van deze meubelen trekken wij begrijpelijkerwijs de neus op.

Update I:

Mailformulier op de website van Jardin geeft een foutmelding. Ik beschik helaas niet over een direct emailadres. Of de mail is aangekomen kan ik u helaas niet zeggen. We wachten af.

Update II:

Hier een topic over de waardeloze en levensgevaarlijke tuinrommel van Jardin op het forum van Tros Radar dat al loopt vanaf 2004 tot heden.

Update III:

Ontving vanmiddag onderstaande email via het contactformulier van Veelkantie:

Afzender:         Klantenservice Jardin <[email protected]>

Onderwerp:     referentie: review tuinstoelen Jardin.

Bericht:         t.a.v. de auteur van het artikel: "Review: (levensgevaarlijke) Tuinmeubelen van Jardin.

Geachte Auteur.

Via het forum van de website www.trosradar.nl ben ik op de hoogte gekomen van uw ervaring met onze tuinmeubelen.

Graag zou onze Kwaliteitsafdeling contact met u opnemen omtrent deze zaak. Graag verneem ik uw contactgegevens. U kunt deze doorsturen naar ons emailadres [email protected].

Met vriendelijke groet,

Jardin klantenservice.

Heb per kerende mail laten weten dat men met de auteur kan communiceren via [email protected] en dat, wanneer het duidelijk is wat men voor ons kan doen en wat de intenties zijn, men de overige contactgegevens van mij zal ontvangen.

Nu is het op zichzelf natuurlijk een meevaller dat de 'kwaliteitsafdeling' contact met mij wil hebben, en niet de 'juridische afdeling'. Alhoewel ik niet kan uitsluiten dat het laatste misschien nog wel eens interessanter zou kunnen uitpakken.

Mijn standpunt blijft in welk geval dan ook hetzelfde:

Ik ben van mening dat Jardin haar gehele lijn kunststof stoelen zou moeten vervangen en de productie ervan dient aan te passen. Uit een overstelpende hoeveelheid ervaringen blijkt dat de kunststof stoelen kwalitatief waardeloos zijn en potentieel levensgevaarlijk. De defecte tuinstoelen vervangen is in ons geval hoe dan ook geen optie als het niet om kwalitatief significant verbeterde tuinstoelen gaat. Dit omdat wij ons dan binnen enkele maanden tot enkele jaren wederom geconfronteerd zien met levensgevaarlijke situaties.

Dat laatste is namelijk waar het mij primair om gaat. Namelijk het feit dat falende tuinstoelen potentieel tot letsel of zelfs ernstig letsel kan leiden. Jardin zal dus haar leven ingrijpend moeten beteren, want het gaat om serieuze kwaliteitsissues die al vele jaren bestaan! Tot op heden heeft Jardin mijn inziens onvoldoende gedaan om de kwaliteit te garanderen en ongelukken te willen vermijden. Want of je het nou over het jaar 2001 of 2011 hebt, dagelijks vallen mensen spontaan door de stoelen van Jardin heen, met soms desastreuze gevolgen!

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Jardin dit probleem denkt te tackelen en tot hoe ver Jardin bereid is om te gaan. Zonder morren omruilen klinkt namelijk als hele goede service maar dat is hoogstens uit public relations oogpunt het geval.

Ik update dit blog vanzelfsprekend wederom zodra er mee bekend is.

Update IV:

Het is inmiddels (08 juni 2011) meer dan twee weken geleden dat ik een mailtje kreeg van de klantenservice van Jardin. Daarna helemaal niets meer van hen vernomen. Voor zover dus de service van Jardin.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2011/04/26/review-levensgevaarlijke-tuinmeubelen-van-jardin/

25 reacties

Naar het reactie formulier

  1. CarlaWijn

    Dit is niet alleen een probleem van Jardin, maar van alle standenstoelen van kunststof, zie hier Radar over de stoelen van Hartman, wat toch voor kwaliteitsmerk door moet gaan, de service bij Hartman is trouwens heel wat slechter dan die bij Jardin. Dus ik denk niet dat je hier één merk moet noemen, maar beter kunt stellen: Kunststof standenstoelen zijn levensgevaarlijk. Wij hadden vier stoelen van Curver en ook daar zijn we door drie al heengezakt na een aantal jaar, en door die drie zakten we binnen drie weken doorheen. Eentje lijkt het nog steeds te houden, maar ook daar zijn we uiterst voorzichtig mee. We hebben inmiddels gekozen voor alluminiumstandenstoelen in de hoop dat die dit euvel niet hebben.
    Zie hier Radarforum over Hartman kunststofstoelen: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=5232

    1. Meneer Veelkantie

      Carla,

      Dank je voor de aanvulling.

      Wij hebben alleen maar ervaring met Jardin dus vandaar dat ik de review beperkte tot dit merk. Waar ik geen ervaring mee heb kan ik niet reviewen. Andere negatieve ervaringen met hetzelfde merk kan ik alleen maar gebruiken als aanvulling op de eigen ervaringen. Als andere mensen echter hun ervaingen willen vermelden met andere merken, zoals jij doet, dan is dit welkom.

  2. paulien

    verleden jaar is mijn man ook spontaan door de stoel gezakt ik kreeg n stuk van de stoel in mijn buik en been wat grote blauwe plekken veroorzaakte heb gebeld maar ze doen er zo moeilijk over foto sturen enz gisteren zakte mijn man weer spontaan door n andere stoel n knal iedereen kwam kijken wat er gebeurde mijn man had pijn in de borst denk n spier verrekt nu gaat t wel weer met hem ik vindt t grote rommel wat ze verkopen heb nog 2 stoelen over en zal die maar weg gooien want je weet nooit hoe t de volgende keer afloopt ben ik toch ff mijn verhaal kwijt
    groetjes van ons

  3. Jos W.

    We hebben 4 jaar geleden 6 Jardin-standenstoelen gekocht en we zitten er nog steeds prima op. Heerlijke stoelen.
    Ik denk dat jullie simpelweg pech hebben gehad of dat de stoelen van 4 jaar geleden beter van kwaliteit waren.
    Ook de kleur (donkergroen) is nog precies zoals het in het begin was.

    1. Meneer Veelkantie

      Jos,

      Inderdaad pech. Paulien en nog vele duizenden klanten van Jardin. Ik denk dat jij gewoon mazzel hebt. Lijkt me veel waarschijnlijker.

  4. Jos W.

    Bespeur ik een beetje cynisme/sarcasme..? 😉

    1. Meneer Veelkantie

      Jos,

      Dat kun je wel zeggen ja 😉

  5. Tom

    Mijn vrouw is van de week door `n stoel van Jardin gezakt.
    S`winters zetten wij de tuinset op zolder.
    Geinformeerd bij Blokker,`n nieuwe stoel kost ons,
    maar liefs 32.95 euro.

  6. superboer

    Vandaag ook door een groene stoel van jardin gezakt
    De rugleuning knapte spontaan af
    Waardeloos spul plastic van jardin.

  7. Ruud

    Ook wij hebben zeer veel problemen met de Hartman stoelen.
    9 jaar geleden een set van 4 gekocht en deze legden na 4 jaar het loodje.
    Weer 4 nieuwe stoelen van Hartman gekocht (dom) en deze, u raadt het al, begaven het ook na 2 á 3 jaar.
    Nu zoek ik dus stoelen van een ander merk, maar lees dus ook slechte ervaringen van de Jardin stoelen.
    Wie red me !!!
    p.s. het hierboven vermelde liep ook via Blokker, zeer slechte service !!!!!

  8. Mevrouw Veelkantie

    Ruud,

    Gewoon een onbekend huismerk kopen….Gaat minstens 10 jaar mee! 🙂

  9. john blummel

    Vanmiddag in het tuinhuis flink doorgezakt, niet met drank, maar door een #@#$!Jardinstoel. Kwam met de schrik vrij, dankzij een tweetal kussens op de stoel. Finaal afgebroken. Heb Jardin vanmiddag op de hoogte gesteld. Ben benieuwd…

  10. George

    Afgelopen weekend door mijn ena laatste tuinstoel van Jardin gezakt. 3 jaar oud. Achterpoten braken af en de BBQ moest gestaakt worden omdat ik naar de eerste hulp moest met een gat in mijn hoofd. Nog steeds erg veel pijn in mijn rug erdoor. Levensgevaarlijk die stoelen, gelukkig dat mijn vader van 80 er niet op zat, want zoiets kan fataal aflopen. Ik vind dat er actie genomen moet worden tegen dit soort producten op de markt. Vroeg of laat gaat er een dode door vallen, indien dat ondertussen al niet gebeurd is.

  11. Michiel

    Wij hebben hier een set van het merk Aquarius met standenstoelen, ligbedden en een tafel. Gekocht in 2000 en altijd buiten gestaan. Tot nu toe doen ze het nog prima. Alleen de dwarsverbinding tussen de poten van de tuintafel is gesneuveld, maar inmiddels staat die met gebroken poot en al heel wat jaartjes. Niet alle kunststof standenstoelen zijn dus levensgevaarlijk 🙂

    1. Meneer Veelkantie

      Michiel,

      Nee niet alle merken, maar die van Jardin wel!

  12. Michel

    Afgelopen zaterdag ook finaal door een Jardin stoel gezakt, vreselijk geschrokken en geen lekker gevoel). Een en ander gemeld aan Jardin. Ben benieuwd naar hun reactie.

    1. Meneer Veelkantie

      Michel,

      Ons boden ze wederom, al voor de tweede keer, aan om de stoelen te vervangen. We hebben dit geweigerd omdat wij deze levensgevaarlijk rommel niet meer in huis wensen te hebben. Dat kunnen wij onszelf en onze gasten niet aandoen. Wij drongen aan op een andere oplossing. Daarna nooit meer iets van Jardin vernomen.

  13. Jackie Domen

    Jammer om zulke relazen over ongevallen en dergelijke hier te lezen. Misschien ligt het wel aan bepaalde modellen en/of reeksen van Jardin. Onze tuinset van Jardin daarentegen gaat al mee van het jaar 2003. Nu zijn we aan vervanging toe van de tafel, daar deze reeds voor meerdere doeleinden heeft gediend, (vorig jaar mijn shingles erop gelegd voor het dak van het tuinhuis te repareren) Dus enkele(!) krassen heeft de tafel intussen wel. Met de stoelen echter geen enkel probleem. in de winter staan ze in ’t tuinhuis. In de zomer ook als ze niet gebruikt worden. Poetsen doet mijn vrouw met ’n vochtige doek, met hoogstens een beetje afwasmiddel. Wat mezelf betreft, droog gewogen, bevind ik me ’n stuk boven de 100 kg. Bij vrienden en familie gaan sommige tot 130 kg. Reeds vele jaren thema-avonden georganiseerd waar rijkelijk gegeten (gedronken) en gefeest word. En deze conclusie moet ik hier dan trekken : nog nooit is er iemand door mijn tuinstoelen gezakt. Twee tuinstoelen zijn wel gesneuveld, niet van Jardin maar ’n koopje uit ’n niet nader te noemen winkel en dit omdat ze gebruikt werden op twee (achterste) poten i.p.v. op vier. Dus vanaf nu beschouw ik mezelf en mijn gasten als geluksvogels. Ik denk dat ik vanaf volgende week terug ga meespelen op de loterij. Dit kan niet meer mis gaan.

  14. conny

    Ook ik heb enkel jardin stoelen. De 4 verstelbare stoelen schieten soms gewoon door. En de stapelstoelen kunnen een gewicht van 80 kilo blijkbaar niet aan, want gisteren is de leuning gewoon van de rug afgebroken; ik dacht een degelijke koop gedaan te hebben, maar dat valt dan weer tegen.

  15. Trijnie

    Vanmiddag zijn er twee stoelen van jardin gesneuveld. Gewoon doorgezakt, mazzel dat het tuinkussen mijn val brak

  16. Joke Baptist

    En ik maar denken dat het “door de Jardin tuinstoelen zakken” alleen maar bij ons gebeurt. Bij mij zijn er ook al twee stoelen gesneuveld. Bij mij was het jammer genoeg de visite die door de stoelen zakten. De poten aan de achterkant braken zomaar af. En dan ligt je bezoek languit op het terras met de maaltijd van de chinees over zich heen. Bedankt Jardin.

  17. Gert

    Wij hebben reeds 10 jaar verstelbare stoelen van Jardin, ze staan de ganse tijd buiten,zomer en winter. Ikzelf weeg 100kg en nu na 10 jaar heeft er eenvan de 4 stoelen een barstje opgelopen.
    Heel goed hun dienst gedaan en ik ga er morgen nieuwe halen,ze zijn goedkoop en heel goed van kwaliteit! Thanks Jardin!!!

  18. Henny

    We zitten al 30 jaar op hartman stoelen. Staan zomer en winter buiten, worden in voorjaar beetje opgepoetst en vervolgens hele zomer intensief gebruikt. Ik wil wel graag een keer andere stoelen maar zolang er nog niets mis mee is gegaan blijven we ze gewoon gebruiken.

  19. S. Veen

    Wat een gezanik en gezeik weer hier. Bah! Misschien moet je dan eens wat dieper in je buidel tasten en wat meer neertellen voor een tuinset dan te gaan janken als een plastic stoel knapt. Niets heeft een eeuwig leven! En och, ben ook wel eens door een plastic stoel gekrakt. In Nederland kan men niets anders dan klagen en jammeren, janken, zaniken en zeiken. Wat een azijnpissers!

    1. Meneer Veelkantie

      Wel bijzonder dat u het kennelijk toch niet kunt laten om op mijn ‘gezanik en gezeik’ te reageren met gezanik en gezeik.

      Een product moet gewoon goed zijn, en zo goedkoop is Jardin nou ook weer niet, en mag vooral geen gevaar voor de gezondheid opleveren. Iets wat Jardin stoelen in deze reeks wel degelijk doen zoals ik ook toelicht. Slechts een paar centimeter scheelde het of ik had de punt van een afgebroken stoelpoot in mijn lichaam gehad. En zoals blijkt uit reacties en andere bronnen zijn er heel wat mensen die letsel hebben opgelopen door spontaan brekende tuinmeubilair van Jardin.

      Dat u dat kennelijk niet belangrijk vind is uw zaak. Wij wel!

Laat een reactie achter