Gezeur, gezuur en gezever over de sint
U kent meneer Veelkantie als een hardcore atheïst. Bepaald geen fan van religies, ideologieën en andere fratsen, laat staan van religieuze tradities.
U zou dus kunnen denken dat meneer Veelkantie fel gekant zou zijn tegen zoiets als sinterklaas. Het heeft immers aardig wat religieuze trekken. Maar niets is minder waar. Ik zie het als een soort van oud-Hollandse traditie. Net als klompen, tulpen, klederdracht en andere zaken waaraan we allang geen grote waarde meer hechten. Zoals ook in het geval van het sinterklaasfeest. De associatie met het christendom is, net als in geval van het kerstfeest, totaal vervaagd en voor 90 zo niet meer procent van de mensen totaal irrelevant. Ook voor mij.
Ik erger me juist groen en geel aan het jaarlijkse gezeur, gezuur en gezever rondom het sinterklaasfeest. Iets dat ook min of meer een traditie geworden is. En dan natuurlijk met name het geëmmer over zwarte piet. Dat/ die zou namelijk 'racistisch' zijn.
Overal om me heen duiken er verklaringen op die het fenomeen zwarte piet in een ander daglicht zouden moeten zetten. Waaruit zou moeten blijken dat zwarte piet niet racistisch zou zijn. Het zou, als het al een slaaf voorstelde, bijvoorbeeld door Sint Nicolaas bevrijde slaven zijn. Het zouden zelfs helemaal geen negers zijn maar zwart geworden zijn door de schoorsteen waardoor ze kruipen om cadeautjes af te leveren. Het zou ook totaal geen christelijk feest maar een van origine heidens feest zijn. En daarin speelde het zwart schminken van het gezicht een hele andere rol dan het willen of doen imiteren van een neger. De traditie zou al veel langer bestaan dan Sint Nicolaas en veel langer dan de hoogtij dagen van de slavernij, dus niets van doen hebben met slavernij of negers. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Hoe dan ook, de herkomst van het sinterklaasfeest, zoals wij dat heden ten dagen kennen is volstrekt onbekend zo niet onbetekenend. Welke rol de zwarte pieten speelde en wie of wat ze moesten voorstellen is al even onbekend. De claim dat zwarte piet 'racistisch' zou zijn is dan ook op z'n best nogal voorbarig en op geen enkele grond gebaseerd.
Toch is het gekrakeel niet van de lucht. Zwarte piet zou een stereotype zijn van 'de gepigmenteerde medemens'. En nog een fout stereotype ook. Want wie kijkt nou niet vreemd op van een neger die Piet heet, altijd vrolijk is, hard werkt, super sociaal is, voor de verandering om (zijn laat staan andermans) kinderen geeft en (anders dan aan zijn buitenvrouwen) cadeautjes weggeeft! Dat wil je, je als rechtgeaarde neger ook allemaal niet aan laten leunen. Het beeld dat nu bestaat van de negroïde man is zoveel beter, toch?
Het 'racisme' argument is dan ook erg ver gezocht. Er zijn zoveel belangrijkere zaken om ons druk over te maken. En ik kan ook niets anders dan om z'n minst vermoeden dat het, in ieder geval voor de politiek correcte medemens, weer een voorwendsel is om een politiek ideologisch stokpaardje door de strot van de 'ongelovigen' te drukken. Namelijk het anti-kapitalisme, het anti-consumentisme, het anti-blanken en het multiflauwekultie gezever. Allemaal doornen in de ogen dan wel doelen van de nuttige policor idioten van het neo-marxisme.
Het 'racisme' argument van de gepigmenteerde mens dan? Goed, ik haalde al eerder aan dat het gemiddelde beeld van met name de zwarte man, ook onder een flink deel van de zwarte bevolking zelf, bepaald niet positief is. Veel mannen van Surinaamse dan wel Antilliaanse komaf worden verweten bijzonder ontrouw te zijn. Niet naar de kinderen om te kijken die ze verwekken bij vriendin(nen), vrouw, buitenvrouw(en) of minnares(sen). Nou niet echt gemotiveerd zouden zijn om te werken en onevenredig vaak aanspraak te maken op de sociale voorzieningen. In groepsverband Euroshopper bier te nuttigen op hangplekken en zo hun dagen te verpozen.
Veel met name zwarte jongemannen voelen zich erg aangetrokken tot de zogenaamde 'gangsta' en 'nigga' cultuur waarbij het, op welke manier dan ook, vergaren van bakken met geld en dure auto's de voornaamste prioriteit zijn. Naast het verzamelen van zoveel mogelijk 'ho's' (hoerige meisjes en vrouwen) om je heen. Waarbij men elkaar nog wel eens in drive-by of andere shootings afknalt omdat degene nu eenmaal een blauw in plaats van een rood sjaaltje, of andersom, om het hoofd draagt. De dagen te verpozen met het gebruiken van hasj en andere, tot alles behalve werken en je nuttig maken of minstens niet voor overlast te zorgen, stimulerende middelen.
En dan hebben we het alleen nog maar over de zwarte medemens in Nederland. Kijken we naar de televisie dan zien we dat het gros van de zwarte medemensen in de wereld het kennelijk niet redden zonder de massale gelddonaties, hulpgoederen en hulp van met name de blanke medemens. Dat ze zelfs niet weten hoe ze een waterput moeten slaan, hoe ze een gewas moeten planten en irrigeren, hoe ze beter met condooms kunnen neuken om ongewenste zwangerschappen en AIDS tegen te gaan, hoe ze beter hun hutje 50 kilometer verderop kunnen parkeren in een groene oase in plaats van precies dat stuk dorre woestijn, enzovoort.
Kijken we naar de gemiddelde Afrikaan, die wel 5.000 euro weet op te hoesten om naar het Westen gesmokkeld te worden maar dat geld kennelijk niet kan besteden aan het verbeteren van zijn of haar leven in het land van herkomst, in het Westen dan zien we dat deze mensen, zodra ze het land van melk en honing betreden, de hele dag qat kauwend rondhangen en voor de rest totaal nergens toe instaat zijn.
Kijken we naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten dan zien we een gigantisch larger than life uitvergroting van alle eerdergenoemde problematiek.
Andersom worden veel mensen, waaronder steeds meer zwarte mensen zelf, het constante gezeur over racisme en discriminatie ook moe. Mensen die gewoon eens verder willen met hun leven in plaats van 'de geschiedenis' als excuus te gebruiken voor het eigen falen in het leven. Mensen die als ze verkeerd geparkeerd staan, en daarvoor een bekeuring krijgen, niet direct de racisme-kaart trekken. Mensen die niet denken dat ze, omdat ze zwart zijn, het recht hebben om zwart te rijden in tram, trein of bus, zonder ervoor gepakt te worden. Mensen die niet op een succesvolle hardwerkende goed verdienende wel functionerende gewoon met blanken interacterende kleurgenoten neerkijken omdat hij een 'bounty's' (zwart van buiten wit van binnen) zouden zijn die zijn ziel aan de blanken (over racisme gesproken) zouden hebben verkocht. Enzovoort.
Je zou toch zeggen dat er heel wat te verbeteren valt aan de reputatie van de zwarte medemens die helaas lang niet altijd en steeds minder een stereotype is maar de harde praktijk. En dat zoiets volstrekt onbelangrijks als willen ver- dan wel uitbannen van zwarte piet, negerzoenen en andere flauwekul, een wel hele vreemde prioriteitenstelling is. Het zegt ook wat over het vermeende lage IQ van de zwarte medemens om te denken dat je door het uitbannen van de negerzoen opeens wel serieus genomen gaat worden en je reputatie vanzelf beter zal worden zonder ook maar iets aan genoemde praktijken te veranderen.
Kortom, hoe serieus moeten wij de bezwaren van de zwarte medemens aangaande zwarte piet eigenlijk nemen? Zou het niet zijn dat men een flinke en reeds genoemde politiek correcte witmenschen brigade heeft, die geen kans onbenut laat om haar zelfhaat aan andere blanken op te dringen, dan zou je niet meer bijkomen van het lachen.
Laten we het dan even een kort moment hebben over het kennelijke 'stereotype beeld' dat zwarte piet naar verluidt op zou roepen bij blanken. Want is het werkelijk zo dat blanke kinderen zwarte piet associëren met negers? Is het zo dat volwassen blanken zwarte piet associëren met negers? Je zou bijna, eerdergenoemde zaken in gedachten, willen dat het zo is. Want het is toch een stuk beter dan het beeld dat veel negers bij blanken oproepen op basis van de dagelijkse praktijk. Het antwoord is overigens nee. Als ik aan zwarte piet denk dan denk ik niet aan negers. Behalve dan als ik telkens door negers en nuttige blanke idioten erop gewezen wordt dat het toch echt en zonder enige twijfel een neger zou moeten voorstellen. Ook als geen mens dit er in wezen in ziet, behalve genoemde negers en nuttige blanke idioten, doet men de stinkende best om met alle geweld deze associatie aan ons op te dringen. Een soort van zelfvervullende profetie zeg maar.
Zwarte piet is op z'n best een archetype waarvan de herkomst volstrekt onduidelijk is en de betekenis nog onduidelijker. Want anders hadden we het er allemaal wel over eens geweest, is het niet? Het zeuren, zuren en zaniken over zwarte piet is al net zo obligaat maar daardoor niet minder irritant geworden als het jaarlijkse zeuren over de pepernoten (speculaas, dat het hele jaar door verkrijgbaar is, dat in bolletjesvorm gebakken is) die naar mening van veel mensen te vroeg in de winkels zouden liggen. In het geval van de pepernoten zou ik graag willen zeggen... als je geen pepernoten wilt eten voor de eerste week van december, koop ze dan niet! Als de supermarkten er niets aan zouden verdienen, dus als er geen vraag naar zou zijn, dan lagen ze er niet in september.
Met het vieren van zwarte piet is het eigenlijk net zo. Als het gros van de mensen dezelfde ideeën zouden hebben over zwarte piet en sinterklaas dan zou het al niet meer bestaan. Feit is echter dat heel veel mensen, en dan met name kinderen, erg veel plezier hebben met dit traditionele feestje. Ook zwarte mensen en kindertjes! Dus hou eens op met het gezeur! Er zijn zoveel belangrijkere zaken waar we ons heel erg druk om zouden moeten maken dan een paar mensen die zich jaarlijks zwart schminken om een kinderfeestje op te luisteren.
Laat een reactie achter