«

»

mei 10 2014

‘Like Gate’ op uw Facebook pagina plaatsen? Dom!



Zoals u wellicht weet is meneer Veelkantie een internet en social media manusje van alles. E-marketing is daar een belangrijk onderdeel van. Zo nu en dan deel ik graag gratis wat E-marketing tip en inzichten met u opdat u er veel succes mee mag hebben. Deze keer gaat het over het instellen van een Facebook Like ofwel Fan Gate op uw pagina.

Wat is een Like ofwel Fan Gate?

Met het instellen van een Like ofwel Fan Gate, de ene noemt het Like en de andere noemt het Fan Gate, kunt u uw Facebook pagina of bepaalde content (bijvoorbeeld aanbiedingen) op uw Facebook pagina afschermen. Pas als bezoekers van uw Facebook pagina rechtstreeks of via de link naar de content uw pagina Liken krijgt men er toegang toe. Het is primair bedoeld om, op een slinkse wijze, meer Likes op uw Facebook pagina te vergaren en te genereren.

Voorbeeld van een Like Gate

Voorbeeld van een Like Gate om met een wedstrijd mee te mogen doen

Theoretisch klinkt het natuurlijk best goed. U heeft wat te bieden wat mensen willen zien of waaraan men wil deelnemen en in ruil daarvoor moet men eerst uw Facebook pagina Liken om toegang te krijgen tot hetgeen u te bieden heeft. Maar dat is de theorie. Werkt het in praktijk ook daadwerkelijk zo goed als het in theorie misschien klinkt?

Teveel gefocust op Pagina Likes:

Ik schreef over onder andere dit onderwerp al eens eerder wat zinnen. Mijn conclusie was toen ook al dat het willen behalen van zoveel mogelijk Pagina Likes op Facebook een stukje valse psychologie is. Het aantal Like’s op met name Facebook, bij andere social media werkt het net even wat anders, vertegenwoordigd bij veel mensen het idee van succes. ‘Als ik maar 10.000 Like’s heb of in ieder geval meer dan mijn concurrent dan doe ik iets goed, dan is mijn toko populair(der dan die van de concurrent), dan heb ik succes en wordt ik serieus genomen’, is het algemene idee dat leeft. Meneer Zuckenberg maakt van deze psychologie ernstig ge- en zeer zeker ook misbruik. En eerlijke mensen zoals ik, die pogingen ondernemen om klanten uit te leggen dat een Like pas waarde heeft als dit een betrokken en aan jouw onderneming of doel ge- en/ of verbonden en geïnteresseerde klant betreft, worden vaak niet serieus genomen. Men belazerd daarmee zichzelf door van de Pagina Likes een ‘wie heeft de grootste’ wedstrijdje te maken!

Sommige mensen, en bedrijven, gaan zelfs zover als het kopen van een x duizend Likes bij een zogenaamde ‘Klik Farm’. Betaal € 100,- (soms meer en soms minder) en u heeft een paar dagen laten 5.000 Pagina Likes erbij. Het gaat echter om volslagen waardeloze Likes van arme knuppels ergens in een uithoek van oostelijk Verweggistan. Deze arme knuppels zullen nooit tot uw doelgroep, uw interessekring of op klantenkring gaan behoren. Uw omzet zal er geen koperen cent beter van worden. En u benadeeld uzelf alleen maar! Want er zit een addertje onder het Facebook gras!

Want hoe meer Like’s uw Facebook pagina krijgt hoe lager uw bereik is. Want Facebook plaatst uw status updates maar in een x procent van het aantal timelines van de mensen die uw pagina hebben geliked. Met andere woorden:

Hoe meer Like’s u heeft (bijvoorbeeld door Likes te kopen alsook door op Faecebook te adverteren of door te stunten met acties op Facebook) hoe meer waardeloze Like’s van mensen die niet oprecht in u geïnteresseerd zijn u krijgt. Mensen die uw pagina alleen maar Liken om aan een actie of wedstrijd mee te kunnen doen zijn zelden ook de mensen die daadwerkelijk enige toegevoegde waarde meebrengen. Kortom, hoe meer Likes u behaald hoe dunner de spoeling zal worden en hoe minder oprechte Likers, degene waar u daadwerkelijk wat aan heeft, u echt zult bereiken.

De kwaliteit van de Likes is wat telt:

Het is dus niet zo heel erg belangrijk dat u vele duizenden of honderdduizenden Likes behaald met uw Facebook pagina maar welke kwaliteit deze Likes hebben. Zijn het Likes van echte fans, mensen die ook daadwerkelijk bij u winkelen of kopen, dan doet u het goed. Is het merendeel in feite waardeloos omdat het Likes zijn van mensen die alleen maar aan acties meedoen, uit zijn op gratis producten of prijsjes, dan voegt dit vanzelfsprekend erg weinig toe.

Ter illustratie: Ik organiseer voor een opdrachtgever, overigens tegen mijn meermaals uitdrukkelijke advies in, met grote regelmaat Like & Deel Acties. Daarbij kunnen Likers & Delers soms bizar grote contante geldbedragen winnen. Onlangs ging het om een bedrag van € 250,- die verloot werd onder een Liker & Deler. het is natuurlijk onmogelijk om daadwerkelijk te zien of de persoon die uitgeloot wordt ook een klant is van deze opdrachtgever. Zo kon het gebeuren dat de € 250,- contant naar een Liker & Deler ging die in een plaats woonde waar de opdrachtgever geen verkooppunt heeft. En de winnende Liker & Deler was ook niet van voornemens om naar één van deze plaatsen af te reizen om de prijs in ontvangt te nemen. Dan had de opdrachtgever er promotioneel (leuke foto voor op de Facebook pagina van een glunderende winnaar) misschien nog iets aan gehad. Om een lang verhaal kort te maken… Het bedrag is op rekening gestort van de winnaar en men heeft daarna nooit meer iets van deze persoon vernomen of gezien. Weggegooid geld dus!

Moraal van het verhaal, buiten dat men mijn adviezen misschien eens serieus zou moeten nemen, is dat een Pagina Like vaker niet dan wel ook echt iets waard is. Je kunt beter 1.000 echte Likes hebben die ook iets aan jouw bedrijf toevoegen dan 10.000 Likes die niets toevoegen en de spoeling alleen maar dunner en het bereik kleiner maken.

Bezwaren tegen Like dan wel Fan Gates:

Het bovenstaande lijkt mij één van de voornaamste bezwaren. Veel Likes vergaren op uw Facebook pagina heeft niet alleen maar voordelen. Het geeft zelfs meer nadelen dan voordelen als het om Likes gaat zonder enige echte toegevoegde waarde. En Like ofwel Fan Gate, zeker als het om acties, wedstrijden en stunts gaat, genereert vooral waardeloze Pagina Likes omdat je in wezen mensen ertoe ‘dwingt’ om jouw pagina te Liken terwijl men daar normaliter de intentie niet toe zou hebben. Zou het gaan om uw reguliere aanbod en aanbiedingen dan is het nog wat anders.

Maar ook dan, zou het gaan om toegang tot uw reguliere aanbod en aanbiedingen waarop vooral (potentiële) klanten afkomen, heeft het meer bezwaren dan voordelen. Ik neem namelijk zomaar aan dat uw primaire doel is om zoveel mogelijk van uw producten te verkopen, uw omzet te verhogen en zo mogelijk nieuwe klanten in u te interesseren. Dat kunt u doen, en dat doet u in de regel, door uw aanbod en aanbiedingen onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk (potentiële) klanten. Dat is ook waarom u folders huis aan huis laat verspreiden, waarom u relatief kostbare krantenadvertenties in dag- en weekbladen plaatst en waarom u misschien wel adverteert op televisie en internet.

Anderzijds heeft u, tenminste als u een goede marketing clown zoals meneer Veelkantie in de arm heeft genomen, een e-mail nieuwsbrief die u met grote regelmaat verzend en waarvoor u ook uw best doet om daarvoor abonnees te verzamelen. En een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft ook een website waarop o.a. uw aanbiedingen staan.

Kortom, u bespaard geen kosten noch moeite om uw aanbod onder een zo groot mogelijk publiek te verspreiden.

Toegankelijkheid is dus van enorm groot belang. Zou u erover peinzen om een hindernis voor uw winkeldeur te bouwen zodat klanten moeilijker uw winkel kunnen bereiken? Zou u van uw (potentiële) klandizie eisen dat ze eerst een taakje moeten volbrengen om kennis te kunnen nemen van uw aanbod op uw website? Zou u van de uitgever eisen dat ze de pagina’s waarop uw advertenties staan kleverig maken zodat men moet prutsen om uw aanbiedingen te kunnen vernemen? Wilt u uw TV reclame alleen aan Ziggo klanten laten zien? Ik neem aan dat het niet in u op zou komen.

Content die men overigens gratis en voor niets, zonder daarvoor een apart kunstje te hoeven doen, kan vernemen op uw website of via de nieuwsbrieven e.d. Tenminste, als u niet zo dom bent om ook dat achter een hekje te plaatsen!

Waarom zou u dan wel, in hemelsnaam, een hindernis in willen bouwen op nog steeds één van de belangrijkste gratis marketing platforms die u rijk bent? Waarom zou u uw klanten ertoe dwingen eerst een lullig taakje te volbrengen om van uw aanbod kennis te mogen nemen? Zeker als u in overweging neemt dat bepaald niet weinig mensen eigenlijk best wel een hekel hebben aan zaken die hen verplicht opgelegd worden? Wetende dat heel veel mensen uw aanbod wel willen vernemen maar dan op het moment dat het hen aanstaat en niet wanneer u het verkiest om het hen door de strot te duwen? Want dat is in feite wat u doet. U bouwt een hindernis in. U vraagt, heel arrogant in wezen alsof het een eer is om bij u te mogen kopen, van uw klanten om een lullig taakje te doen voordat men uw aanbod of acties mag vernemen. U dwingt mensen om uw Facebook pagina te Liken waardoor men niet alleen hetgeen wat hen interesse maar alles wat u te boeren heeft ongevraagd in hun timeline zal verschijnen. Iets dat heel veel mensen erg irriteert.

De nummer één reden dat mensen uw Facebook pagina unliken of zelfs blokkeren in hun timeline is omdat men niet constant te pas en te onpas geconfronteerd wil worden met uw reclames en uw ditjes en datjes. Televisie reclames kan men doorgaans niet vermijden, tot grote ergernis van veel mensen en misschien wel van uzelf, maar bij zoiets als Facebook ligt dat een stuk eenvoudiger. Met een enkele klik verneemt men nooit meer iets van uw pagina en niet zelden is men daardoor ook ongemotiveerd geraakt om uw pagina te bezoeken omdat men dit al dan niet onbewust met de eerdere irritatie associeert. Kortom, Like Gate dan wel Fan Gates zijn veeleer en uiteindelijk contraproductief.

De ommekeer in Facebook gedrag:

Een ander iets dat momenteel erg in opmars is, is zogenaamde ‘Like Moeheid’. U moet zich realiseren dat Facebook bepaald geen nieuweling op de markt is. De nieuwigheid is er behoorlijk af bij de meeste mensen. Het aantal bedrijven en vooral particulieren met een Facebook pagina of profiel is al een poosje op zijn retour. Een van de redenen is dat mensen het wel gezien hebben. Van een social media voorziening is met name Facebook de laatste jaren ontaard, in de meest letterlijke zin, tot één grote reclamezuil. De reclames die dagelijks voorbij komen zijn welhaast ontelbaar. Het aantal mensen dat wild om zich heen Liked met het voornaamste doel om aan allerhande acties mee te kunnen doen, hetgeen weer in de timeline van hun ‘vrienden’ verschijnt, was tot voor kort schrikbarend te noemen. Daar is vanuit de ‘community’ erg veel verzet tegen gekomen. Onverbeterlijke ‘allerhande acties en alles Likers’ zijn uit menige ‘vrienden’ lijstjes verbannen vanwegen de irritatie. Het aantal ‘ik wil dit niet zien’, waarbij men selectief met name pagina’s en acties die ‘vrienden’ Liken blokkeert, zijn gigantisch toegenomen. Men heft last van ‘Like Moeheid’!

De kans dat u bijdraagt aan deze ‘moeheid’ om constant andermans (actie en andere content) Likes voorbij te zien komen, of te pas en te onpas ertoe gedwongen te worden iets te Liken om er kennis van of deel aan te nemen, is veel groter dan dat u met een Like Gate of Fan Gate bijdraagt aan de interesse in uw content, uw aanbod, acties of pagina.

U moet zich voorstellen dat u voor iedere Like die u feitelijk bij 1 iemand ‘afperst’ er elders 10 mensen zijn die uw complete pagina content met een enkele muisklik voor altijd en eeuwig blokkeren en u zien als bron van irritatie. Die 10 mensen zullen er niets snel over peinzen om uw pagina weer te deblokkeren en zullen dan ook nooit (meer) op enigerlei wijze, in ieder geval niet via Facebook, kennis nemen van uw aanbod of actie. U winst is dus een dik verlies!

Kortom, stop met het eisen van uw (potentiële) klandizie en geïnteresseerde dat ze bij wijze van spreken eerst ‘door een hoepel moeten springen’ om van uw aanbod kennis te mogen vernemen! Like Gates zijn zo 2010 en achterhaald!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2014/05/10/like-gate-op-uw-facebook-pagina-plaatsen-dom/

2 reacties

  1. hetiszo

    kun je ook achterhalen of iemand likes heeft gekocht

    1. Meneer Veelkantie

      HetIsZo,

      Als je niet de beheerder bent dan is het, voor zover ik weet, niet mogelijk te achterhalen of iemand likes heeft gekocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *